![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
|||
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 1
4
- 6 JANUARI
Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hari Keluarga
Sistem Bahasa:
-kata nama am
Ilmu:
-Pend.Moral,DM,DST
Nilai Murni:
Kasih sayang,hormat-menghormati,kerjasama
KBT :
KB-mengenal pasti
-mengumpulkan dan mengelaskan
-menjana
idea
BCB-mendengar dengan berkesan
-bacaan
intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK
|
1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu
abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul
mengikut konteks.
|
1.2.6
Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
dan ayat majmuk dengan betul dan
tepat.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong,vokal
berganding,digraf dan konsonan
bergabung dengan
sebutan yang betul.
2.2.2 Membaca dan
memahami frasa dalam ayat yang
mengandungi perkataan dua atau tiga
suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf
dan konsonan
bergabung dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang
jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi perkataan dua atau
lebih suku
kata,diftong,vokal
berganding,digraf dan konsonan
bergabung dengan cara
yang betul dan tulisan yang
kemas.
4.1.1
Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am hidup
manusia dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 2
9-13
JANUARI
Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hari Keluarga
Sistem Bahasa:
-kata nama am
Ilmu:
-Pend.Moral,DM,DST
Nilai Murni:
Kasih sayang,hormat-menghormati,kerjasama
KBT :
KB-mengenal pasti
-mengumpulkan dan mengelaskan
-menjana
idea
BCB-mendengar dengan berkesan
-bacaan
intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK
|
1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu
abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul
mengikut konteks.
|
1.2.6
Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
dan ayat
majmuk dengan betul dan tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
yang mengandungi dua
atau tiga suku kata,diftong,vokal
berganding,digraf
dan konsonan bergabung dengan
sebutan
yang betul.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang
mengandungi perkataan dua atau tiga
suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf
dan konsonan
bergabung
dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang jelas,intonasi
yang betul dan berjeda.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi
perkataan dua atau lebih suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
bergabung
dengan cara yang betul dan tulisan yang
kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui
nyanyian
secara
didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am hidup
manusia
dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 3
16-21
JANUARI
Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hobi Mak Usu
Sistem Bahasa:
-kata nama khas
Ilmu:
-Pend.Moral,Kem.Hidup
Nilai Murni:
Rajin,jujur,tolong-menolong
KBT :
KB-mengenal pasti
-mengumpulkan dan mengelaskan
-menghubungkait
BCB-mendengar dengan berkesan
-bacaan
intensif
Kontekstual-mengaplikasikan
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-keusahawanan
|
1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu
abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
yang betul.
1.3 Mendengar,memahami dan memberi respons
terhadap
sesuatu arahan,soalan dan pesanan yang
didengar
dengan betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul
mengikut konteks.
|
1.2.6
Mendengar,memahami
dan menyebut frasa,ayat tunggal
dan ayat
majmuk dengan betul dan tepat.
1.3.1
Mendengar,memahami dan memberikan respons yang
sesuai secara lisan atau gerak laku
terhadap arahan
berdasarkan
ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah
jenis
larangan dengan betul.
2.2.1
Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
yang mengandungi dua atau tiga suku
kata,diftong,vokal
berganding,digraf dan konsonan bergabung dengan
sebutan
yang betul.
2.2.2
Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang
mengandungi perkataan dua atau tiga
suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf
dan konsonan
bergabung
dengan sebutan yang betul.
2.2.3
Membaca dan memahami ayat majmuk daripada
pelbagai
bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
2.3.1
Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang
jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.3.2
Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul
mengikut tanda baca.
3.2.4
Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi perkataan dua atau lebih suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
bergabung dengan cara yang
betul dan tulisan yang
kemas.
3.2.5 Menulis ayat yang mengandungi perkataan dua atau
lebih suku kata,diftong,vokal berganding,digraf dan
konsonan bergabung dengan cara yang betul dan
tulisan yang kemas.
3.2.6
Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
4.1.1
Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup
manusia dengan betul mengikut konteks.
|
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 4
30
JANUARI-3 FEBRUARI
Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Sepupu Adam
Sistem Bahasa:
-kata ganti nama diri
Ilmu:
-Pend.Moral,MT
Nilai Murni:
Kebersihan,baik hati ,Kasih sayang
KBT :
KB-mengenal pasti
-menyusun
mengikut urutan
-menjana
idea
BCB-mendengar dengan berkesan
KP-verbal linguistic
-interpersonal
Kontruktivisme-menghubungkaitkan
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-keusahawanan
-TMK –belajar melalui TMK
TEMA PKJR:
UNIT 1
PELBAGAI
PENGGUNA JALAN RAYA
TAJUK 1 –
MENGGENALI PENGGUNA JALAN RAYA
|
1.3 Mendengar,memahami dan memberi respons
terhadap
sesuatu arahan,soalan dan pesanan yang
didengar
dengan betul.
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dalam
situasi
formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan
tersirat
daripada pelbagai bahan untuk memberi
respons
dengan betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
dengan
betul.
4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
bahasa
badan dengan kreatif semasa bercerita secara
didik
hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul
mengikut konteks.
1.7 Pengguna jalan raya
|
1.3.2
Mendengar,memahami dan memberikan respons
dengan betul secara lisan terhadap
pelbagai soalan
bercapah.
1.3.3
Mendengar,memahami dan memberikan respons secara
lisan dan gerak laku berdasarkan
pesanan mengikut
urutan dengan betul.
1.4.3
Bertutur tentang sesuatu perkara menggunakan kata
ganti
nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang
jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.3.2
Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan
lancar,sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul
mengikut tanda baca.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk
Mengenal
pasti idea utama dan idea sampingan dalam
bahan
multimedia dengan tepat.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi
perkataan dua atau lebih suku
kata,diftong,vokal
berganding,digraf dan konsonan
bergabung
dengan cara yang betul dan tulisan yang
kemas.
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan dalam bentuk ayat
mudah dengan betul berdasarkan soalan.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul,intonasi
yang
jelas dan diksi yang tepat melalui penceritaan
secara
didik hibur.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri
ketiga
dengan betul mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung dengan
betul
mengikut konteks.
1.7.1 Mengenal pasti jenis-jenis pengguna jalan
raya yang berbeza.
|
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 5
6
-10 FEBRUARI
Tema :Sihat dan Cergas
Tajuk : Jagalah Kebersihan
Sistem Bahasa:
-kata
kerja tunggal
Ilmu:
-Pend.Kesihatan,P.Moral
Nilai Murni:
Kebersihan,gotong-royong,rajin
KBT :
KB-mengenal pasti
-mentafsir
-menjana
idea
-mensintesis
-menghubungkaitkan
BCB -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik,interpersonal
EMK:
-kreativiti
dan inovasi
-TMK
–belajar melalui TMK
TEMA PKJR:
UNIT 1
PELBAGAI
PENGGUNA JALAN RAYA
TAJUK 2 –
MENJADI PENGGUNA
JALAN RAYA YANG BERBEZA
|
1.2
Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu abjad,suku
kata,perkataan,frasa dan ayat
yang betul.
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber dalam
situasi
formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan.
3.2
Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui nyanyian secara
didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul mengikut konteks.
1.7 Pengguna jalan raya
|
1.2.6
Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
dan ayat
majmuk dengan betul dan tepat.
1.4.1
Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
ayat tunggal dan ayat majmuk yang betul dalam situasi
tidak formal secara bertatasusila.
2.3.1
Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang
jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.5.1
Membaca dan memahami bahan grafik yang
mempunyai perkataan dengan betul.
3.2.4
Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi perkataan dua atau lebih
suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf
dan konsonan
bergabung dengan cara yang betul dan
tulisan yang
kemas.
3.2.6
Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara
yang betul dan kemas.
4.1.2
Memahami dan menyatakan maksud perkataan dalam
seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara
didik
hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja tunggal
dengan betul mengikut
konteks.
1.7.2 Memahami bahawa semua
pengguna jalan raya ialah
pejalan kaki pada suatu masa dalam setiap perjalanan, dan
kemahiran sebagai pejalan kaki adalah penting.
|
MINGGU / TARIKH
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
MINGGU 6
13
-17 FEBRUARI
Tema :Sihat dan Cergas
Tajuk : Jagalah Kebersihan
Sistem Bahasa:
-kata
kerja tunggal
Ilmu:
-Pend.Kesihatan,P.Moral
Nilai Murni:
Kebersihan,gotong-royong,rajin
KBT :
KB-mengenal pasti
-mentafsir
-menjana
idea
-mensintesis
-menghubungkaitkan
BCB -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik,interpersonal
EMK:
-kreativiti
dan inovasi
-TMK
–belajar melalui TMK
TEMA PKJR:
UNIT 1
PELBAGAI
PENGGUNA JALAN RAYA
TAJUK 3:
SEMUA ORANG PEJALAN KAKI
|
1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
bahasa,iaitu
abjad,suku kata,perkataan,frasa dan
ayat yang
betul.
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
sesuatu
perkara daripada pelbagai sumber dalam
situasi
formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
lancar,sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
maklumat
yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
diberi
dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
dengan
betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
melalui
nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
betul
mengikut konteks.
7.2
Prosedur yang selamat untuk melintas.
|
1.2.6
Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
dan ayat
majmuk dengan betul dan tepat.
1.4.1
Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
ayat tunggal dan ayat majmuk yang
betul dalam situasi
tidak formal secara bertatasusila.
2.3.1
Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
yang jelas,intonasi yang betul dan
berjeda.
2.5.1
Membaca dan memahami bahan grafik yang
mempunyai perkataan dengan betul.
3.2.4
Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
mengandungi perkataan dua atau lebih
suku
kata,diftong,vokal berganding,digraf
dan konsonan
bergabung dengan cara yang betul dan
tulisan yang
kemas.
3.2.6
Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.1
Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara
yang betul dan kemas.
4.1.2
Memahami dan menyatakan maksud perkataan dalam
seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara
didik
hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja tunggal
dengan betul mengikut
konteks.
7.2.2 Mengetahui lima langkah untuk
menyempurnakan tugas
melintas dengan
selamat.
7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas dengan
selamat dan
menerangkan
setiap langkah.
|
No comments:
Post a Comment