Wednesday 7 March 2012

RPT Bahasa Malaysia KSSR Tahun 2










 









RANCANGAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU
TAHUN 2
 



























 













MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 1
4 - 6 JANUARI

Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hari Keluarga
Sistem Bahasa:
-kata nama am
Ilmu:
-Pend.Moral,DM,DST
Nilai Murni:
Kasih sayang,hormat-menghormati,kerjasama
KBT :
KB-mengenal pasti
     -mengumpulkan dan mengelaskan
     -menjana idea
BCB-mendengar dengan berkesan
        -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK




1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi   
      bahasa,iaitu abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat  
      yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
      daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
     diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
      melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.


1.2.6 Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
        dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
         yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong,vokal
         berganding,digraf dan konsonan bergabung dengan
         sebutan yang betul.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang
         mengandungi perkataan dua atau tiga suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan  
         bergabung dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
         secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am hidup
         manusia dengan betul mengikut konteks.












MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 2
9-13 JANUARI

Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hari Keluarga
Sistem Bahasa:
-kata nama am
Ilmu:
-Pend.Moral,DM,DST
Nilai Murni:
Kasih sayang,hormat-menghormati,kerjasama
KBT :
KB-mengenal pasti
     -mengumpulkan dan mengelaskan
     -menjana idea
BCB-mendengar dengan berkesan
        -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK




1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
      bahasa,iaitu abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
      yang betul.
2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
      daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
      diberi dengan betul dan kemas.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
      melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.


1.2.6 Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
         dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
         yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong,vokal
         berganding,digraf dan konsonan bergabung dengan
         sebutan yang betul.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang
         mengandungi perkataan dua atau tiga suku   
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
         secara didik hibur.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am hidup
         manusia dengan betul mengikut konteks.












MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 3
16-21 JANUARI

Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Hobi Mak Usu
Sistem Bahasa:
-kata nama khas
Ilmu:
-Pend.Moral,Kem.Hidup
Nilai Murni:
Rajin,jujur,tolong-menolong
KBT :
KB-mengenal pasti
     -mengumpulkan dan mengelaskan
     -menghubungkait
BCB-mendengar dengan berkesan
        -bacaan intensif
Kontekstual-mengaplikasikan
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-keusahawanan





1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
      bahasa,iaitu abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
      yang betul.

1.3 Mendengar,memahami dan memberi respons
      terhadap sesuatu arahan,soalan dan pesanan yang
      didengar dengan betul.


2.2 Membaca dan memahami perkataan,frasa dan ayat
      daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.


2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
      diberi dengan betul dan kemas.


4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
      melalui nyanyian secara didik hibur.


5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.

1.2.6 Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
         dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
1.3.1 Mendengar,memahami dan memberikan respons yang
         sesuai secara lisan atau gerak laku terhadap arahan  
         berdasarkan ayat perintah jenis silaan dan ayat perintah
         jenis larangan dengan betul.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal
         yang mengandungi dua atau tiga suku kata,diftong,vokal
         berganding,digraf dan konsonan bergabung dengan
         sebutan yang betul.
2.2.2 Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang
         mengandungi perkataan dua atau tiga suku   
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan sebutan yang betul.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat majmuk daripada
         pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.3.2 Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan
         lancar,sebutan  yang jelas dan intonasi yang betul
         mengikut tanda baca.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
3.2.5 Menulis ayat yang mengandungi perkataan dua atau
         lebih suku kata,diftong,vokal berganding,digraf dan
         konsonan bergabung dengan cara yang betul dan
         tulisan yang kemas.
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
4.1.1 Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui nyanyian
         secara didik hibur.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas hidup
         manusia dengan betul mengikut konteks.



MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 4
30 JANUARI-3 FEBRUARI

Tema :Keluarga Harmoni
Tajuk : Sepupu Adam
Sistem Bahasa:
-kata ganti nama diri
Ilmu:
-Pend.Moral,MT
Nilai Murni:
Kebersihan,baik hati ,Kasih sayang
KBT :
KB-mengenal pasti
     -menyusun mengikut urutan
     -menjana idea
BCB-mendengar dengan berkesan
KP-verbal linguistic
     -interpersonal
Kontruktivisme-menghubungkaitkan
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-keusahawanan
-TMK –belajar melalui TMK







TEMA PKJR:
UNIT  1

PELBAGAI PENGGUNA JALAN RAYA

TAJUK 1 –
MENGGENALI PENGGUNA JALAN RAYA


1.3 Mendengar,memahami dan memberi respons
      terhadap sesuatu arahan,soalan dan pesanan yang
      didengar dengan betul.

1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
      sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam
      situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.

2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan
      tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi
      respons dengan betul.

3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
      diberi dengan betul dan kemas.

3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
      dengan betul.

4.2 Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan
      bahasa badan dengan kreatif semasa bercerita secara
      didik hibur.

5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.








1.7 Pengguna jalan raya

1.3.2 Mendengar,memahami dan memberikan respons
         dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan
         bercapah.
1.3.3 Mendengar,memahami dan memberikan respons secara   
         lisan dan gerak laku berdasarkan pesanan mengikut
         urutan dengan betul.
1.4.3 Bertutur tentang sesuatu perkara menggunakan kata
         ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak
         formal secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.3.2 Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan
         lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
         mengikut tanda baca.
2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk
         Mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam
         bahan multimedia dengan tepat.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan dalam bentuk ayat
         mudah dengan betul berdasarkan soalan.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul,intonasi
         yang jelas dan diksi yang tepat melalui penceritaan
         secara didik hibur.
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama  diri
         ketiga dengan betul mengikut konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung dengan
         betul mengikut konteks.



1.7.1 Mengenal pasti jenis-jenis pengguna jalan raya yang berbeza.


MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 5
6 -10 FEBRUARI

Tema :Sihat dan Cergas
Tajuk : Jagalah Kebersihan
Sistem Bahasa:
-kata kerja tunggal
Ilmu:
-Pend.Kesihatan,P.Moral
Nilai Murni:
Kebersihan,gotong-royong,rajin
KBT :
KB-mengenal pasti
     -mentafsir
     -menjana idea
     -mensintesis
     -menghubungkaitkan
BCB -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik,interpersonal
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK



TEMA PKJR:
UNIT 1

PELBAGAI PENGGUNA JALAN RAYA

TAJUK 2 –

MENJADI PENGGUNA JALAN RAYA YANG BERBEZA




1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
      bahasa,iaitu abjad,suku kata,perkataan,frasa dan ayat
      yang betul.
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
      sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam
      situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
      maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
      diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
      dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
      melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.








1.7 Pengguna jalan raya

1.2.6 Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
         dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
1.4.1 Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
         ayat tunggal dan ayat majmuk yang betul dalam situasi
         tidak formal secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.5.1 Membaca dan memahami bahan grafik yang
         mempunyai perkataan dengan betul.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara
         yang betul dan kemas.
4.1.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan dalam
         seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara
         didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja tunggal
         dengan betul mengikut konteks.




1.7.2     Memahami bahawa semua pengguna jalan raya ialah
              pejalan kaki pada suatu masa dalam setiap perjalanan, dan
              kemahiran sebagai pejalan kaki adalah penting.






MINGGU / TARIKH
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

MINGGU 6
13 -17 FEBRUARI

Tema :Sihat dan Cergas
Tajuk : Jagalah Kebersihan
Sistem Bahasa:
-kata kerja tunggal
Ilmu:
-Pend.Kesihatan,P.Moral
Nilai Murni:
Kebersihan,gotong-royong,rajin
KBT :
KB-mengenal pasti
     -mentafsir
     -menjana idea
     -mensintesis
     -menghubungkaitkan
BCB -bacaan intensif
Kontekstual-menghubungkait
KP-muzik,interpersonal
EMK:
-kreativiti dan inovasi
-TMK –belajar melalui TMK



TEMA PKJR:
UNIT 1

PELBAGAI PENGGUNA JALAN RAYA

TAJUK  3:

SEMUA ORANG PEJALAN KAKI


1.2 Mendengar,mengecam,dan menyebut bunyi
       bahasa,iaitu abjad,suku kata,perkataan,frasa dan
       ayat yang betul.
1.4 Bertutur,berbual dan menyatakan permintaan tentang
      sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam
      situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan
      lancar,sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan
      maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang
      diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan,frasa dan ayat
      dengan betul.
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu
      melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan
      betul mengikut konteks.








7.2  Prosedur yang selamat untuk melintas.




1.2.6 Mendengar,memahami dan menyebut frasa,ayat tunggal
         dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
1.4.1 Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
         ayat tunggal dan ayat majmuk yang betul dalam situasi
         tidak formal secara bertatasusila.
2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar,sebutan
         yang jelas,intonasi yang betul dan berjeda.
2.5.1 Membaca dan memahami bahan grafik yang
         mempunyai perkataan dengan betul.
3.2.4 Menulis pelbagai perkataan dan frasa yang
         mengandungi perkataan dua atau lebih suku
         kata,diftong,vokal berganding,digraf dan konsonan
         bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang
         kemas.
3.2.6 Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara
         yang betul dan kemas.
4.1.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan dalam
         seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara
         didik hibur.
5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja tunggal
         dengan betul mengikut konteks.




7.2.2   Mengetahui lima langkah untuk menyempurnakan tugas
            melintas dengan selamat.

7.2.3 Menggambarkan prosedur melintas dengan selamat dan
         menerangkan setiap langkah.

Monday 5 March 2012

Kata Nama

Perkataan NAMA terbahagi kepada dua bahagian yang besar iaitu NAMA BETUL dan GANTINAMA
dan satu lagi dipanggil NAMA TERBITAN.
 
a) Kata Nama Am ( Betul atau Biasa )
b) Kata Nama Khas
c) Kata Ganti Nama
d) Kata Nama Terbitan
e) Kata bilangan

Suku Kata